onsdag 21. februar 2007

Herlighet!

Dette er som alkohol for en som er på avrusning, eller rett og slett bare tortur for en som bor i Oslo.

Kai Henrik la inn det første innlegget uten tekst, med rette! Man trenger ikke skrive noe for å sette ord på Godøya og man bør heller ikke prøve å skrive noe for å beskrive den. Ord blir ikke store nok! Øya må oppleves.

Etter å ha vært Godøypatriot som aldri skulle flytte, men som likevel flytta, har bare kjærligheten til plassen steget. Folk sa at jeg ikke hadde grunnlag for lovprisinga av øya når jeg ikke hadde bodd andre plasser, riktig det, men jeg tok ikke feil. Det er i utgangspunktet bare en øy, med fjell og vann og innbyggere, men det er bare i utgangspunktet.

Geografisk er øya en perle i seg selv. Et ruvende fjell med ubeskrivelig utsikt og et stort ferskvann. Sliter man med å puste 500 meter over havet så kan man oppleve naturen ved foten av fjellet, hele veien fra Gjuv til Alnes. Hvis fotturer ikke faller i smak, så kan du ta deg en tur med sjarken til Laurits. Jeg mener det, den båtturen jeg hadde med dere gutta (se bilder), fra solnedgang til soloppgang, står høyt i kurs på minnebørsen min! I tillegg fins det skogturer, krabbeteiner, sandvika, Alnestunnelen, Geilevika :D osv.

Om du ikke er fra øya så tenker du: Det fins jo andre plasser med lignende natur og muligheter. Du har nok rett, selv om jeg aldri har vært der...

Det som fascinerer meg mest med Godøya er samfunnet (fins der et ord for et lite samfunn?). På kystens perle er det nemlig en harmoni og en glede folk i mellom som jeg tør påstå er rimelig unikt. På et sted, uavhengig av størrelse, er det flere miljø: Idrettsmiljø, religiøst miljø, fiskemiljø (kanskje ikke alle plasser), rusmiljø, rånemiljø, dårlig miljø osv. En grupperer seg ofte ut ifra hvilket miljø en føler en passer best inn i. På Godøya så menger vi oss på tvers av miljøene! Ikke alle trenger å spille fotball, ikke alle må nyte alkohol og du må ikke nødvendigvis ha rånebil. Hva enn vi gjør tidligere på kvelden kan vi alle samles på kiosken kl 22.00, eller stikke på Godøykamp, eller stikke på en ungdomskveld...
Stikkord: God stemning!

Er du håpløst forelska og ikke finner veien ut, er avstand medisinen. Jeg prøvde kjære Godøya, men det fungerte ikke! Kjærligheten er forhåpentligvis gjensidig, så den bortkomne sønnen har ingenting å frykte dersom han skulle krype til korset og vende hjem.

6 kommentarer:

jeanthemean sa...

Du kan å få sagt det du Kasper :)

Kai H sa...

Hehe, ja der ser dokke godtfolk, virkemidla mine begynner å funke umiddelbart! ;)

Husk, fritt fram for å legge inn poster, hvertfall for dei som foreløpig he fått en permission fra mej da.
Hvis fleire vil ha muligheten so e det berre å slenge mej en mail:)

Marthe sa...

grie ikkje åpne linken ej....

Gry sa...

klare ikkje å sjå bilda ej Kai Henrik! Va det berre å trykke på overskrifta, som det står? Du e flink å skrive du Kasper:)

Kay Amund sa...

Herlig sida kara!
Fine bilde (rakk ikkje aa sjaa so masse, treig nett).
Ska legge inn link paa bloggen min so snart ej kjome mej inn!


Hamburgerane her nede, he ej gitt opp. so gle mej t hamburger paa kiosken!!

Anonym sa...

Kom heim folkens, det ekje nåkke å stusse på....koffor e dokke so treige?